Ät mindre kalorier

- för ett friskare och längre liv.

En kalorisnål diet tycks kunna ge ett både längre och friskare liv. Även den mentala förmågan bibehålls bättre när man åldras om kaloriintaget reduceras. Slutsatserna dras efter en 20 år lång studie på apor.
Studien, som påbörjades 1989 och nu publiceras i tidskriften Science, har utförts av forskare i USA under ledning av biologen Ricki Colman vid University of Wisconsin.
Deras studieobjekt har varit en grupp på totalt 76 rhesusmakaker. Samtliga djur var mellan 7 och 14 år gamla när de enrollerades. Hälften av makakerna har fått stoppa i sig precis så mycket mat som de önskat. Den andra hälften har fått en lika näringsrik diet, men med 30 procent färre kalorier.
Resultaten är anmärkningsvärda. Ett högt kaloriintag tycks vara detsamma som en genväg mot graven. Av de 38 apor som haft fri tillgång till mat har 14 stycken, eller 37 procent, dött av åldersrelaterade orsaker. I gruppen med kalorisnål diet har däremot bara fem av aporna, 13 procent, fallit ifrån på grund av hög ålder.
Bevarad ungdom
Skillnaderna är med andra ord mycket stora. Och de inskränker sig inte enbart till livslängden. Aporna med den snåla dieten ser helt klart ungdomligare ut än artfränderna som frossat i sig mat. Deras ansikten förefaller yngre, deras ögon har en klarare lyster, och deras kroppshållning är spänstigare.
Detta framgår ännu tydligare vid en granskning av djurens journaler. Åldersrelaterade åkommor som cancer, hjärt-kärlsjukdomar, samt hjärnförtvining drabbar friätarna betydligt tidigare i livet, jämfört med snålätarna som är både friskare och mentalt piggare på ålderns höst.
Större hjärnor
Diabetes, som är också är en ålderssjukdom, har — fantastiskt nog — inte konstaterats hos en enda av aporna med den kalorisnåla dieten.
Deras högre mentala förmåga kan hänga samman med att deras hjärnor helt enkelt är större. Magnetröntgenbilder avslöjar att deras hjärnvolym inte minskar på samma sätt som hos de åldrade friätarna. De områden i hjärnan som svarar för motorisk kontroll, minnesförmåga och problemlösningar är bättre bevarade.
Med tanke på att vi är nära släkt med rhesusmakakerna är en kalorisnål diet sannolikt fördelaktig även för människor, enligt forskarna.
Näringsriktig mat och bra kosttillskott
Vi rekommenderar Chiamjöl som innehåller omega 3, samtidigt som man undviker de gifter och tungmetaller som ackumuleras i fisk och fiskprodukter.Chiamjöl är också rikt på naturliga antioxidanter, protein, vitamin B, kalcium, fosfor, zink och kostfibrer som är bra för magen, skelett och ditt immunförsvar. Chia är mer komplett än Omega 3 kapslar då den tillför ALA som kan omvandlas till DHA och EPA fettsyror vid behov i kroppen. Studier har visat att brist på EPA, DHA i hjärnan kan leda till inlärningssvårigheter, nedstämdhet och oro. Det har också visat sig att i flertal studier att ALA som finns naturligt i Chia kan motverka inflammationer i tarm och mage, öka cellmembranens genomsläpplighet, motverka astma och allergier. Se ny referens ang. sänkta kolesterolvärden och artikel från i Form ” Det nya superfröet” på www.bravara.se/chia.htm
Många undrar om man kan kombinera olika kosttillskott?
Likaväl som det är bra att äta en allsidig kost så är det också bra att kombinera olika kosttillskott som innehåller olika näringsämnen, det kan ge en synergieffekt som förstärker ditt immunförsvar och kroppens självläkande förmåga. Chia och Nypon är rena naturprodukter som inte ska blandas ihop med kemiskt framställda tabletter och kapslar som saknar effekt enl. ny forkning. F
Beställ Fraktfritt i vår nya webbutik 070-63612840270-15965